Aktualności

19 marca 2020 12:18 | Aktualności

Wiadomość od nauczycieli wf dla uczniów

 

„Zdrowe nogi są podporą tęgiej głowy a wysiłek fizyczny

 stanowi idealną przeciwwagę do wysiłku intelektualnego”

                                                                       A. Gaudi

 

DRODZY UCZNIOWIE!

 

                Mija właśnie tydzień przymusowej kwarantanny, czasu zawieszonego w ograniczonej przestrzeni i to w dosłownym tego słowa znaczeniu. Na szczęście, dzięki możliwości nauki on-line, nie wszystko stracone! Tylko, czy aby na pewno? Co z aktywnością fizyczną? Pamiętaj, że ruch nie tylko pobudza cię i sprawia, że czujesz się lepiej, ale także korzystnie wpływa na koncentrację, pamięć, nastrój, sen, kreatywność i odporność na stres, a nawet na twoją osobowość i inteligencję. - Anders Hansen „W zdrowym ciele zdrowy mózg”. Autor w swojej książce opisuje jak korzystny dla mózgu jest ruch i ćwiczenia fizyczne. Dowiedziono, że myszy, które biegają w klatce w kołowrotku starzeją się wolniej. Autor, ponadto podaje przykłady licznych badań, jednoznacznie potwierdzających, że w obrazowaniu rezonansem magnetycznym mózg wygląda młodziej u tych, którzy podejmują aktywność fizyczną. Dzieje się tak dlatego, że dzięki aktywności fizycznej tworzą się silne połączenia między różnymi obszarami mózgu, głównie pomiędzy płatem czołowym i skroniowym. To właśnie to połączenie jest jednym z obszarów najbardziej dotkniętych procesem starzenia się mózgu. Jakby tego było mało, autor podaje, że w dłuższej perspektywie, przy regularnym wysiłku fizycznym płat czołowy zwiększa swoja objętość, co w konsekwencji ma korzystny wpływ na Wasze samopoczucie i odporność na stres.     

Jaki z tego wniosek na ten czas domowego „zawieszenia”? Najważniejsze to wewnętrzna mobilizacja ruchowa! To czas, aby podjąć konkretne działania  do systematycznych ćwiczeń oczywiście na miarę domowych możliwości. I nie chodzi tu o jakieś spektakularne eksperymenty, ale przede wszystkim o systematyczne zapewnienie sobie każdego dnia,  określonej dawki ruchu. To ogromna lekcja samokontroli, samodyscypliny i odpowiedzialności za siebie.

Uruchomcie teraz swoją pamięć i przypomnijcie sobie kilka, może nawet kilkanaście ćwiczeń z tzw. rozgrzewki na naszych lekcjach wychowania fizycznego, przede wszystkim tych wykonywanych z  miejsca (z wiadomych przyczyn), jak choćby: podskoki obunóż, jednonóż, wymachy, krążenia  ramion w przód, w tył lub naprzemianstronne jednorącz, oburącz, „pajacyki”, skłony, skrętoskłony, opady, ćwiczenia w przysiadzie, siadzie, w klęku podpartym, leżeniu przodem, tyłem – tzw. „brzuszki”, w podporze przodem tzw. pompki, „deski” - jest ich naprawdę sporo, dołącz swoją kreatywność, a możesz stać się twórcą ciekawych i pomysłowych ćwiczeń np. z użyciem małych przedmiotów, zabawek itp.  

Kolejny etap, to dawka ćwiczeń tzw. śródlekcyjnych, czyli w czasie przerw pomiędzy nauką z poszczególnych przedmiotów. To przecież trochę tak jak w szkole, wychowanie fizyczne jest często pomiędzy przedmiotami. Nawet siedząc na krześle możesz z powodzeniem wykonać kilka prostych ćwiczeń, jak choćby krążenie głową , skłony w bok, w przód, wstać i usiąść. Oczywiście serie nie mniejsze niż przynajmniej 10 powtórzeń. Nie zapomnij przy tym choć na chwilę otworzyć okno.

To ważne, aby świeże powietrze pobudziło nozdrza i dotleniło cały organizm, dając zastrzyk pozytywnej energii do dalszej pracy. Powtarzanie proponowanych aktywności to wyłącznie Twój wybór i Twoja strategia w walce ze stagnacją i znieruchomieniem!. Tylko od Ciebie zależy, na ile będziesz świadomy i zdeterminowany w swojej systematyczności. Pamiętaj, że ćwiczenie czyni mistrza. Również w czasie popołudniowym nie zapomnij o jakiejś formie ruchu. Może uda ci się zachęcić rodziców lub rodzeństwo do wspólnej zabawy czy rodzinnej rywalizacji. Możecie przecież wspólnie, choć przez kilkanaście minut razem „potrenować”. A jeśli tych kilka podanych i ugruntowanych świadomie nawyków „wejdzie Ci w krew”, będzie to nieoceniona korzyść na całe życie!.                                                                                                                        

Na stronie szkoły podajemy do wykorzystania parę prostych sposobów na sportową aktywność.  Może Cie zainspirują.                     

                                    Polecamy i pozdrawiamy!

                                                                   nauczyciele wychowania fizycznego SP33 w Gdyni.      

                                                                                        

 

Przeczytano: 326 razy. Wydrukuj|Do góry