"Na wzgórzu, gdzie wiatr od morza I zapach morszczynu dokoła Wyrosła tu z morskiej bryzy Gdyńska 33 szkoła..." /fragm. Hymnu szkoły/
|
|
Historia szkolnictwa publicznego na Oksywiu sięga okresu dwudziestolecia międzywojennego. Wtedy po okresie rozbiorów przystąpiono do tworzenia publicznej, polskojęzycznej szkoły, która miała zapewnić dzieciom mieszkańców elementarne nauczanie.
|
|
1920 r. przy ulicy Płk. Dąbka w czerwonym, parterowym budynku powstaje dwuklasowa, dwuzmianowa Publiczna Szkoła Powszechna nr 4 oraz wieczorowa szkoła zawodowa. Kierownikiem jest pan Mieczysław Ogrodowski. Szkoła i dokumentacja spłonęły w czasie wojny.
|
|
1931 r. przy ulicy Dickmana powstaje siedmioklasowa Szkoła Powszechna nr 5. Kierownikiem zostaje pan Mieczysław Ogrodowski. Nauczyciele, pracujący w szkole to: T. Deląg, P. Cieślawski, Rutkowiak, Z. Kurr i L. Kurr, Połochowski, Sochaczewski, Natanek. W czasie II wojny światowej szkołę zamieniono na szpital. Uczyły się tu także dzieci niemieckie i trzy razy w tygodniu dzieci polskie.
|
|
1945 r. Szkoła wznawia nauczanie, które organizowane jest z inicjatywy byłego kierownika pana M. Ogrodowskiego. Kierownictwo obejmuje pani Pluta, a po wakacjach pan Żymsłowski. Nauczyciele uczący w szkole to: Z. Kurr i L. Kurr, P. Sterna, A. Krzyżanowski, H. Horbal, Terlecka.
|
|
1947-1948 r. Uczyło się 18 klas.
|
|
1953-1954 r. Jedenastoletnią szkołę ogólnokształcącą ukończyło 11 absolwentów.
|
|
1958 r. Część uczniów szkoły przeniesiono do budynku sióstr zakonnych. Powstała wtedy Szkoła Podstawowa nr 22. Kierownikiem został Wacław Rędziak. Nauczyciele uczący to: Helena Gnalicka, Regina Kozłowska, Bożena Kowalska, Helena Silwanowska, Danuta Zajkowska. Szkoła miała: - 12 sal lekcyjnych - 32 oddziały - 1200 uczniów. Uczono na 3 zmiany. Były to trudne czasy dla szkoły oksywskiej i dlatego postanowiono wybudować nową szkołę na miarę potrzeb tamtych czasów: dużą, nowoczesną, dobrze wyposażoną.
|
|
Szkoła Podstawowa nr 33
|
|
1964 - 15 sierpnia oddano przy ulicy Godebskiego 8 nowo wybudowaną Szkołę Podstawową nr 33. Kierownikiem został Wacław Rędziak. Pierwszego września szkoła otrzymała imię Obrońców Kępy Oksywskiej. Szkoła posiadała: 19 sal lekcyjnych, 25 oddziałów, 1300 uczniów, gabinet lekarski i stomatologiczny, spółdzielnię uczniowską MUSZELKA, bibliotekę z 5 tys. woluminów, pracownie fizyki, chemii, biologii, sztandar ufundowany przez Kopalnię Węgla Kamiennego Gottwald.
|
|
1977 r. Stocznia Marynarki Wojennej została zakładem opiekuńczym.
|
|
1980 r. Dalsza rozbudowa Oksywia spowodowała wzrost liczby uczniów i dlatego postanowiono uczniów klas V-VIII przekazać V Liceum Ogólnokształcącemu na Oksywiu.
|
|
1982 r. Dyrektorem została Danuta Zajkowska. W tym czasie obok statutowych zadań szkoły - zmodernizowano kuchnię - wykonano nową elewację budynku - urządzono pomieszczenie przeznaczone na archiwum - zacieśniono współpracę z WKS- Flota.
|
|
1984 r. Dyrektorem została Krystyna Waśniewska. Ze względu na dużą liczbę uczniów nauczanie oddziałów przedszkolnych odbywało się w pomieszczeniach GAM przy ulicy Podchorążych oraz 6 klas młodszych dowożono do SP nr 7 na Grabówku. Wielkim wysiłkiem dyrektora szkołę podłączono do miejskiego ciepłociągu, co w tamtym czasie było zadaniem prawie niemożliwym do wykonania.
|
|
1990 r. Decyzją Rady Pedagogicznej a w roku 1991 w wyniku konkursu Bogusław Moszczyński otrzymał nominację na dyrektora. Szkoła wtedy posiadała: 51 oddziałów, 1624 uczniów, 96 nauczycieli, 21 pracowników administracji i obsługi. W tamtym czasie szkoła w dalszym ciągu borykała się z nieodpowiednią do liczby uczniów bazą lokalową. Poza tym trzeba było dokonać niezbędnych remontów (kapitalny remont 4 toalet), dokonano modernizacji pomieszczeń administracji, zakupiono nowy sprzęt audiowizualny oraz komputery dla pracowników administracji.
|
|
Stawiamy na wysoką jakość nauczania i wychowania, co w dzisiejszych czasach jest zadaniem najistotniejszym dla rozwoju nowoczesnego społeczeństwa na miarę XXI wieku. Nadal borykamy się z wieloma problemami, ale zawsze najważniejszy dla nas jest uczeń i krąg jego spraw. Dbamy o jego harmonijny rozwój, oferując nauczanie nowoczesne, dostosowane do możliwości dziecka, ale również dostosowane do wymagań współczesnego świata.
|