Miesięczne plany pracy opiekuńczo-wychowawczej
w świetlicy szkolnej w roku szkolnym 2023/2024
WRZESIEŃ
1. Witamy w szkole, witamy w świetlicy 04-08.09.2023
Rozpoczęcie roku szkolnego.
-
Zapoznanie z dziećmi i rodzicami.
-
Poznanie przez dzieci zasad obowiązujących w świetlicy. Zaznajomienie z wyposażeniem sali.
-
Regulamin bezpiecznego zachowania się w świetlicy, stołówce szkolnej, toaletach (burza mózgów).
-
Gry i zabawy integrujące grupę.
-
Poznajemy się – wzajemna prezentacja dzieci i wychowawców świetlicy; zabawy integrujące grupę.
-
Zaznajomienie najmłodszych uczniów z miejscem, jakim jest świetlica.
08.09 Dzień marzyciela
-
Kim jest marzyciel.
-
Dlaczego warto mieć marzenia i jak dążyć do ich realizacji.
-
Zabawa integracyjna – podziel się swoim marzeniem.
2. Wspomnienia z wakacji / Dzień kropki 11-15.09.2023
-
Rozmowy o wakacjach na podstawie zgromadzonych pamiątek i zdjęć.
-
Swobodne wypowiedzi dzieci o ciekawych przygodach, o miejscach, które najlepiej zapamiętały z wakacji. Wykorzystanie mapy Polski i świata do wyszukania miejsc odwiedzanych przez dzieci na wakacjach.
-
Praca plastyczna „Moje wakacyjne wspomnienia” (technika dowolna). Zabawy orientacyjno- porządkowe.
-
Tworzenie wakacyjnych rebusów, zagadek i krzyżówek– zabawa słowem.
-
Zabawy integrujące.
-
Rozpoznawanie dotykiem pamiątek z wakacji- czarodziejski worek.
15.09 Dzień kropki
-
Rozmowa o talentach i mocnych stronach dzieci
-
Przedstawienie filmu z historią Vashti
-
Praca plastyczna (kropka talentu, kropka wg wyobraźni)
3. Bezpieczna droga do szkoły / Nadchodzi jesień 18-22.09.2023
-
Pogadanka na temat bezpiecznego poruszania się po drogach, przejściach dla pieszych, chodnikach.
-
Rozmowa na temat znaków drogowych na podstawie prezentacji multimedialnej. Wykonywanie i kolorowanie znaków drogowych.
-
Czytanie opowiadań i wierszy związanych z bezpieczeństwem na drodze. Zabawy ruchowe, scenki rodzajowe związane z tematyką tygodnia.
-
Jak uniknąć wypadków drogowych? Sygnalizacja świetlna – wycinanie i kolorowanie.
-
Przypomnienie zasad przechodzenia przez jezdnię. Wysłuchanie wiersza „Zielone światło” Tadeusza Śliwiaka.
-
Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie- spacer na terenie szkoły.
-
Pierwszy dzień kalendarzowej jesieni 23.09. Wiersz Leopolda Staffa pt. „Jesień”.
19.09 Dzień emotikona
-
Czym są emotikony i kiedy ich używamy.
-
Praca plastyczna- rysujemy nasze ulubione emotikony.
4. Skarby jesieni/ 30.09 Dzień chłopaka 25.09-29.09.2023
-
Słuchanie wierszy o jesieni „Jesienne owoce” , swobodne wypowiedzi dzieci.
-
Kolorowanie obrazków o tematyce jesiennej.
-
Przedstawienie dzieciom święta Dnia chłopaka przedstawienie sensu i celów.
-
Quiz dla chłopców „Czy wiesz jak się zachować?” Savoir Vivre dla mężczyzn małych i dużych.
-
Zabawa jakiej postaci płci męskiej chciałabyś złożyć życzenia z okazji jej święta – narysować pokazać grupie żeby odgadła.
-
Praca plastyczna – moda męska – kreowanie ubrać do męskiej postaci na papierze.
-
Tego dnia chłopcy mogą wybrać tytuł bajki do czytania lub seans filmowy.
28.09 Dzień jabłka
-
Polska największym producentem jabłek w Europie.
-
Wartości odżywcze jabłka- źródło witaminy C, B1,B2, B3, B5, karotenu, likopenu, błonnika roślinnego, potasu, żelaza, cynku.
-
Praca plastyczna- wyklejanie kształtu jabłek.
PAŹDZIERNIK
Wydarzenie - Pasowanie na świetliczaka
1. Nasi czworonożni przyjaciele - 04.10 Światowy Dzień Zwierząt 02-06.10.2022
-
Światowa Deklaracja Praw Zwierząt. Zwierzęta, które znamy – zagadki i rebusy.
-
Zwierzaki są bezbronne, rozwijanie empatii w stosunku do zwierząt domowych na podstawie przeczytanych artykułów.
-
Uwrażliwienie dzieci na potrzeby naszych dużych i małych przyjaciół, kształtowanie wrażliwości i troski o zwierzęta,
-
Nasi ulubieńcy, zwierzęta najczęściej hodowane w domu - swobodne wypowiedzi dzieci,
-
Schroniska dla zwierząt – jak pomagamy zwierzętom.
-
„ Mam kota na punkcie … psa/kota” – rysowanie pastelami portetów zwierząt.
-
Zwierzęta egzotyczne – wyszukiwanie ciekawostek w czasopismach i atlasach.
2. Dzień edukacji Narodowej 14.10 - Święto całej szkoły 9-13.10.2023
(14.10 wolne)
-
Dzień Edukacji Narodowej, kto obchodzi to święto? Zapoznanie dzieci z pracą nauczycieli i pracowników szkoły. Wyrabianie szacunku do ich pracy.
-
Idealny nauczyciel/wychowawca, pogadanka na temat preferowanych cech nauczycieli.
-
Rola nauczycieli w poznawaniu świata.
-
Szkoła- za i przeciw czyli co myślimy o szkole.
-
Wspólne śpiewanie piosenki pt. „ Nasza Pani” i „Szkolne życzenia”.
-
Wiersz Cz. Janczarskiego pt. Słowa dla naszej pani. - rysowanie portretu swojej pani.
-
Laurka dla mojej pani – wykonanie laurki techniką dowolną. Omówienie sposobu pisania życzeń.
3. Bez złości mamy więcej radości 16-20.10.2023
-
Uczymy się żyć w przyjaźni, wyjaśnienie pojęcia przyjaciel. Układamy przepis na dobrego przyjaciela.
-
Opowiadania G. Kasdepki np. ,,Nie rób drugiemu – co Tobie niemiłe”.
-
Jak poradzić sobie z własnym gniewem? – swobodne wypowiedzi dzieci. Opanowanie agresji np. „Kartki złości” itp.
-
Doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji – scenki dramowe.
-
Dlaczego warto być miłym? – burza mózgów. Zapoznanie z piosenką „Jak to miło miłym być”. Rozmowa na temat znaczenia takich słów jak: dzień dobry, dziękuję, proszę. Wykonanie plakatów życzliwości.
-
Pomoc koleżeńska – dyskusja o cechach dobrego kolegi/koleżanki.
-
20 Dzień owoców i warzyw
-
Nasze ulubione owoce i warzywa- praca plastyczna .
-
Owoce i warzywa dlaczego są tak ważne w naszej diecie.
4. Pamiętamy o tych, co odeszli 23.10-27.10.2023
-
Listopad miesiącem pamięci o zmarłych. Dzień Wszystkich Świętych i Dzień
Zaduszny – różnice.
-
Święto zmarłych w jesiennym krajobrazie – praca farbami.
-
Jak należy zachowywać się na cmentarzu, pogadanka .
-
Wyjaśnienie symboliki grobu Nieznanego Żołnierza, wdrażanie do pamięci
o zmarłych, odpowiedniego zachowania się na cmentarzu i w miejscach pamięci.
-
Praca techniczna: znicz.
-
Wysłuchanie opowieści pt.: "Zaduszek". Rozmowa na temat tradycji związanych
z poszanowaniem przodków.
LISTOPAD
Konkurs: Quiz świetlicowy Savoir Vivre
1. Jesień w sadzie, ogrodzie i lesie. 30.10-03.11.2023
(01.11 wolne)
-
Dary jesieni z pola, lasu, sadu i ogrodu – słuchanie piosenki „Przyszła jesień z pełnym koszem”.
-
Czytanie wiersza Anny Tomaszewskiej ”Dary jesieni” , rozmowa o treści wiersza.
-
Rodzaje grzybów, oglądanie atlasu grzybów – pogadanka. Rozpoznajemy grzyby jadalne i trujące – zgaduj-zgadula.
-
Obraz w ramce: Jesienne liście – praca plastyczna.
-
Warzywa i owoce- rozpoznajemy warzywa i owoce , zabawa dydaktyczna.
-
Zabawy rytmiczno- ruchowe. Zabawy na placu zabaw
-
Warzywa i owoce, czyli odżywiamy się zdrowo. Talerz z owocami – wydzieranka
-
z papieru kolorowego.
-
Jakie zwierzęta gromadzą zapasy na zimę? Przygotowanie zwierząt i ptaków do zimy.
2. Jestem Polakiem/Polką 06-10.11.2023
(11.11 wolne)
-
Dlaczego obchodzimy Święto Niepodległości? – próby wyjaśnienia zawiłości historycznych. Przypomnienie znaczenia symboli narodowych: hymn, godło, flaga.
-
Wykonanie z bibuły wybranego symbolu narodowego.
-
Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem np. "POLSKA". Rozmowa na temat: Kim jest Polak? Co to znaczy "być patriotą"?
-
Marszałek Józef Piłsudski- przedstawienie sylwetki Polaka.
-
Legenda o powstaniu państwa polskiego.
-
Zabawa z różnymi elementami ruchu- doskonalimy krok marszowy i defiladowy.
-
"Ojczyzna naszym drugim domem" - burza mózgów. Odszukiwanie na mapie
poprzednich i aktualnych stolic Polski. Zaznaczenie ich na przygotowanych konturach
praca w grupach.
-
Wiersz W. Bełzy „Kto ty jesteś ”oraz „Katechizm polskiego dziecka”.
-
Echa Ojczyzny - słuchanie pieśni i melodii patriotycznych i żołnierskich.
3. Savoir Vivre – znam zasady dobrego zachowania 13.11-17.11.2023
-
Wiersz Jana Brzechwy „Kwoka”- rozmowa kierowana z dziećmi.
-
Zasady zachowania przy stole – burza mózgów – zapisywanie na arkuszu papieru.
-
Zasady zachowania w towarzystwie rodziny i znajomych (metoda – burza mózgów).
-
Czytanie cytatów mówiących o kulturze człowieka.
-
Czytanie książki Kasdepke „Savoir Vivre dla dzieci”.
-
Podsumowanie wiedzy i przygotowanie oraz zaproszenie dzieci do wzięcia udziału w quizie świetlicowym na mistrza kultury.
16.11 Dzień tolerancji
-
Na czym polega dzień tolerancji?
-
Wyjaśnienie pojęcia „tolerancja”.
-
Filmy o tolerancji „Urodziny Maćka” czyli krótka historia o tolerancji. Jesteśmy różni, jesteśmy równi.
4. ,,Jest taka piękna kraina, gdzie dzień się uśmiechem zaczyna…
Dzień Życzliwości i Pozdrowień (21.11.) 20 -24.11.2023
-
Czytanie bajki „Kraina Życzliwości” – dyskusja na temat wysłuchanej bajki.
-
Ordery życzliwości – prace plastyczne.
-
Spisanie Wspólnej Listy Uczuć, O tym, co jest najważniejsze na świecie-tekst Anatola Sterna, jak być życzliwym? - rozmowa.
-
Kolaż przyjaźni - kreatywna praca plastyczna, kartka dla przyjaciela – praca plastyczna.
-
Piosenka „Przyjaciel”, zabawa taneczna „Nie chcę Cię”
-
Pocztówka z życzeniami dla przyjaciela- praca plastyczna.
25.11 Dzień pluszowego misia
-
Nasze ulubione przytulanki z dzieciństwa i historie z nim związane.
-
Praca plastyczna – „Mój ulubiony miś” .
-
Nauka piosenki „ Miś pluszowy”.
5. Tradycje , obrzędy i zwyczaje Andrzejkowe. 27.11-01.12.2023
Katarzynki , Andrzejki, Barbórka- górnicze święto.
-
Barbórka - święto górnictwa, zapoznanie z legendą pt. ”Gustlikowy skarb”. Praca plastyczna: „W kopalni” (węgiel).
-
Skarby spod ziemi – rozsypanka wyrazowa. Znaczenie skarbów spod ziemi - burza mózgów.
-
Andrzejki i Katarzynki - podobieństwa i różnice. Zabawy ruchowe przy muzyce.
-
Przeglądanie prasy dla dzieci, czytanie ciekawostek związanych z Andrzejkami i Katarzynkami. Quiz ortograficzny- układanie krzyżówek.
-
Omówienie i wspólne przygotowanie akcesoriów potrzebnych do wróżb. Zabawy ruchowe „ Złap mój cień”, „Koguciki”.
-
Przygotowanie dekoracji w sali: ozdoby z bibuły, lampiony, balony.
-
„W świecie magii i czarów”- rozmowy na temat tradycji i wróżb, andrzejkowe zabawy, tańce przy muzyce.
-
Święty Andrzej Ci ukaże, co Ci los przyniesie w darze” – zabawa w przepowiadanie przyszłości.
GRUDZIEŃ
1. Kochany Panie Mikołaju 04.12- 08.12.2023
-
Zapoznanie z legendą o św. Mikołaju,
-
Rozmowy o tradycjach mikołajkowych, potrzebie pomocy innym ludziom, nie tylko z najbliższego otoczenia, empatii, miłości i szacunku.
-
Pisanie listów do Św. Mikołaja., rysowanie upragnionych prezentów.
-
Piosenka M. Jeżowskiej „Kochany panie Mikołaju” Praca plastyczno- techniczna „Mikołajkowy but” lub „Mikołaj”.
-
Słuchanie wiersza pt. „Wieczór Mikołajkowy”; „Anielska pomoc”. Prezent dla Mikołaja - rozmowy na temat wysłuchanych wierszy.
-
Praca plastyczna mikołajowe orgiami i inne techniki.
-
Praca plastyczna- „Co chciałbym dostać od Świętego Mikołaja”.
-
Zabawa ruchowa- taniec dla Świętego Mikołaja.
2.Czekamy na Święta - fabryka ozdób choinkowych 11-15.12.2023
-
Zachęcanie do korzystania z różnych technik plastycznych.
-
„Anielskie dekoracje” – wykonanie ozdób choinkowych z papieru.
-
Kolorowe witraże – wycinanie według szablonu, klejenie.
-
Układanie i rozwiązywanie krzyżówek oraz rebusów o tematyce Świątecznej.
-
Wykonywanie papierowych ozdób, zabawek na świąteczną świetlicową choinkę.”
-
„Zimowy pejzaż” – praca farbami lub pastelami.
-
Praca techniczna- wykonanie Mikołaja z rolek do papieru.
-
Zabawa z piosenką- Zima zła.
15.12 Dzień herbaty
-
Poznanie fascynujących historii i tradycji picia herbaty oraz jej uprawy na świecie.
3. Polskie Tradycje- Magia Świat Bożego Narodzenia 18-22.12.2022
(22.12 -01.01 wolne)
-
Zapoznanie z tradycjami dot. Świąt Bożego Narodzenia. Rozbudzanie radosnego nastroju, zachęcanie do wykonywania zimowych i świątecznych ozdób.
-
Układanie życzeń świątecznych i noworocznych.
-
Wykonanie kartki świątecznej wg własnego pomysłu - praca plastyczna. Analiza porównawcza Świąt Bożonarodzeniowych i Wielkanocnych, wypisywanie różnic.
-
Rozmowy na temat zimy – zmiany pogody, dostosowanie ubioru, zimowy pejzaż, zwyczaje świąteczne w naszych domach. Słuchanie i oglądanie baśni związanych z Bożym Narodzeniem.
-
Dekorujemy stół – wycinanie papierowych serwetek.
-
„Wigilijne menu” – układanki, zagadki, tematyczne karty pracy, pisanie na kartce życzeń skierowanych do siebie w formie dobrego uczynku, poprawy.
-
Święta Bożego Narodzenia- wykonanie gazetki tematycznej.
-
Rozwiązywanie rebusów i krzyżówek. Gry stolikowe wg upodobań dzieci.
-
Słuchanie i śpiewanie kolęd i pastorałek, zimowych piosenek.
22.12 Kalendarzowy dzień zimy.
-
omówienie symptomów zimowej pory roku
-
praca plastyczna na czarnym papierze
STYCZEŃ
Konkurs piosenki angielskiej w świetlicy
1. Witamy Nowy Rok- postanowienia noworoczne. 02-05.01.2024
(06.01 wolne)
-
Rozmowa z dziećmi na temat minionych świąt, postanowień na nowy rok kalendarzowy.
-
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat jak witaliśmy Nowy Rok.
-
Co to jest kalendarz? – swobodne wypowiedzi. Przypomnienie i utrwalenie pór roku, miesięcy, dni tygodnia.
-
Wysłuchanie tekstu „ Dary Nowego Roku”- omówienie utworu.
-
Czytanie baśni J.Ch. Andersena ‘ O 12 miesiącach”.
-
Burza mózgów- Z czym kojarzą się Wam poszczególne pory roku.
-
Grupowe wykonanie kalendarza na nowy 2023 rok – praca plastyczna.
-
Rozwiązywanie zagadek i rebusów z hasłem „Nowy Rok”. Zapoznanie z przysłowiami związanymi z poszczególnymi miesiącami.
6.12 Trzech króli
2. Sporty zimowe 8-12.01.2024
-
Pogadanka o znanych sportach zimowych oraz popularnych sportowcach.
-
Oglądanie w czasopism i omówienie fotografii przedstawiających sporty zimowe
-
Wykonanie rysunku przedstawiającego zabawy na śniegu. Swobodne wypowiedzi dzieci o tym, jak zamierzają spędzić ferie zimowe.
-
Układanie rebusów. Gry planszowe.
-
Rozmowa z dziećmi na temat „Moje ulubione zabawy”.
-
Poznajemy rodzaje dyscyplin sportowych.
-
Wykonanie albumu lub plakatu ze sportami zimowymi.
-
Papieroplastyka origami „Dyscypliny sportowe”.
3. Dzień Babci i Dziadka 15-19.01.2024
-
Utrwalenie dat i pojęć związanych z dniem Babci i Dziadka
-
Zimowe muzykowanie dla Babci i Dziadka
-
Tworzenie życzeń oraz laurek.
-
Wspólna nauka wiersza „Żyj nam babciu”.
Bezpieczne ferie 22-26.01.2024
-
Swobodne wypowiedzi dziećmi na temat „Jak chciałbyś spędzić ferie zimowe”
-
Bezpieczne zabawy zimą – dyskusja w grupie – ustalenie zasad i miejsca bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie.
-
Pogadanka na temat bezpieczeństwa w czasie ferii. Kolorowanie scenek obrazkowych na temat zachowań niepożądanych w czasie ferii.
-
Słuchanie piosenek o tematyce zimowej; „Wirujące bałwanki„- praca plastyczna, dekoracja sali.
-
Moje zdrowie w moich rękach – przypomnienie niebezpieczeństwa zabaw w pobliżu jezdni.
-
Film edukacyjny- bezpieczne ferie.
-
Jak spędzimy ferie? – rozmowa kontrolowana. Omówienie bezpiecznych zachowań w sytuacji samodzielnego pozostania w domu. Praca plastyczna na dowolnie wybrany temat.
29.01– 11.02.2024 FERIE ZIMOWE
LUTY
Konkurs o Gdyni we współpracy z biblioteką szkolną
-
Poznajemy Gdynię/14 Walentynki 12-16.02.2024
-
Utrwalanie wiadomości o Gdyni.
-
Praca plastyczna „Gdynia moich marzeń”.
-
Rozwijanie umiejętności opowiadania o swoim regionie.
-
Czytanie wierszy, opowiadań związanych z Gdynią.
-
Filmy edukacyjne Gdynia kiedyś – Gdynia dziś.
-
Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Kapitan” wg instrukcji nauczyciela.
-
-
Kraje wiecznego śniegu i lodu 19-23.02.2024
-
Eskimosi – charakterystyczne cechy stroju.
-
Życie na biegunie – wyklejanie plasteliną.
-
Przegląd dziecięcych książek tematycznych (Nela podróżniczka)
-
Poszukiwanie informacji o zwierzętach polarnych
-
Budzenie zainteresowań przyrodą i ludźmi na dalekiej północy.
3 . W zdrowym ciele zdrowy duch 26.02-01.03.2024
-
Rozmowa na temat znaczenia zdrowia i czynników warunkujących prawidłowy rozwój. Zwrócenie uwagi na właściwe odżywianie się, higienę osobistą oraz uprawianie sportu.
-
Rozwiązywanie zagadek o tematyce zdrowotnej.
-
Recepta na ciszę - wypisanie przyczyn hałasu w świetlicy, tworzenie recepty na ciszę podczas pobytu w świetlicy
-
Praca plastyczna pt.: „W zdrowym ciele zdrowy duch” – interpretacja powiedzenia,
-
Zorganizowanie spotkania z pielęgniarką szkolną/lekarzem/dietetykiem nt. Jaki wpływ ma zdrowe odżywianie, higiena osobista i uprawianie sportu na kondycję.
-
Jaki to sport? – rozwiązywanie rebusów
MARZEC
KONKURS Fotograficzny „Zwierzęta” – Dorota Mówińska
1. Święto kobiet małych i dużych 04.03-08.03.2024
-
Poznanie wierszy tematycznych D. Gellnerowej „W święto kobiet”, J. Kerna „Wiersz na dzień kobiet”. Rozmowa na temat: „Dlaczego obchodzimy to święto?”
-
Zawody wykonywane przez kobiety – rozmowa kierowana.
-
Projektowanie i wykonanie barwnej kompozycji z okazji święta kobiet.
-
Sylwetki sławnych kobiet – dopasowanie nazwisk do imion. Kto jest dżentelmenem a kto damą – zasady dobrego zachowania względem kobiet. Przeglądanie czasopism dziecięcych – rozwiązywanie zagadek i rebusów.
-
Słuchanie piosenek M. Jeżowskiej „Marzenia się spełniają”. Wykonanie rysunku związanego z tematem piosenki.
-
Co możemy zrobić dla kobiet w dniu ich święta?- swobodne wypowiedzi dzieci.
-
Kto jest damą, a kto dżentelmenem- zasady dobrego zachowania względem kobiet.
2. Projektowanie przyszłości, droga do sukcesu 11-15.03.2024
-
Poszukiwanie potencjału dzieci
-
Zagadki i rebusy dla dzieci dotyczące zawodów
-
Testy i pytania dla dzieci : Co robię najlepiej? Co mogę poprawić? Jakie są moje marzenia?
-
Kwestionariusz temperamentu – zabawa dla dzieci.
-
Ewaluacja zajęć – informacja zwrotna – paleta barw za pomocy której uczestnicy ustosunkowują się do przeprowadzonych zajęć.
-
Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu zajęć mówiąc, że : „każdy uczeń powinien wiedzieć co go interesuje, wiedzieć jak spędza i lubi wolny czas, czego chętnie się uczy, aby móc zaplanować swoją przyszłość
-
Zabawa „Jak najlepiej poznać samego siebie”- ćwiczenia dla dzieci.
-
Dzieci nazywają własne umiejętności, mocne i słabe strony – arkusz.
14.03. Dzień Motyla
-
Omówienie z dziećmi kształtu oraz kolorów i wyglądu motyla.
-
Praca plastyczna - „ Latający motyl”- technika dowolna .
3. Przygotowanie do wiosny 18.03-22.03. 2024
-
W marcu jak w garncu – luźne wypowiedzi dzieci – cechy charakterystyczne marcowej pogody, jej zmienność – praca w grupach.
-
„Wiosenny bukiet , wiosenna łąka , wiosenny pejzaż”- praca plastyczna
-
„Wiosenne kwiaty” prace przestrzenne z kolorowej bibuły. Kolorowe motyle , biedronki, ptaki- technika mieszana
-
Marcowy garnek pogody – wyszukiwanie przysłów o wiośnie
-
„ Wiosna” – wysłuchanie fragmentu , „ Czterech pór roku Vivaldiego
21.03.2023 Dzień wagarowicza
-
Wytłumaczenie dzieciom na czym polega dzień wagarowicza.
-
Tradycja związane z tym dniem.
22.03.2023 Światowy dzień wody
-
Pogadanka na temat Światowego dnia wody , skąd czerpiemy wodę , dlaczego potrzebna nam jest woda do życia.
4. Międzynarodowy dzień teatru 27.03/Poznajemy różne zawody. 25.03-29.03.2023
-
Omówienie pracy aktora , jak wygląda na czym polega.
-
Wykonanie z dziećmi pisemnej roli aktorów.
-
Słuchanie wiersza czytanego przez nauczyciela E. Skarżyńskiej „ Teatr”.
-
Praca plastyczna wykonanie „ Kukiełek teatralnych „ według własnych upodobań dzieci.
-
Wykonanie scenek teatralnych przez dzieci z pomocą nauczyciela.
-
Wykonanie książki przedstawiającej różne zawody- praca plastyczna.
-
Kim będe, gdy dorosnę i dlaczego- rozmowa kierowana, luźne wypowiedzi dzieci.
24.03.2024 Niedziela Palmowa
-
Pogadanka związana z tradycją Świąt Wielkanocnych -” Niedziela Palmowa”
-
Praca plastyczno- techniczna, wykonanie wg własnych upodobań Palmy Wielkanocnej
KWIECIEŃ
Konkurs czytelniczy „Czytanie na dywanie”. Współpraca z biblioteką szkolną.
Konkurs plastyczny - „Wiosna”
1. Wielkanoc w naszych domach 01.04-05.04. 2024
(01.04 wolne)
1.04.2023 Prima Aprilis
-
Pogadanka na temat dnia żartów i psikusów jakim jest Prima Aprilis
-
Wymyślanie żartów dla koleżanek oraz kolegów z klasy
-
Dzielenie się swoimi przeżyciami związanymi z okresem Świąt Wielkanocnych, zwrócenie uwagi na zwyczaje i tradycje w rodzinach – wypowiedzi dzieci.
-
Rozmowy na temat obyczajowości Świąt Wielkanocnych w Polsce i w innych krajach.
-
Rozmowa na temat wysyłania tradycyjnych kartek świątecznych. Wykonywanie przez dzieci Kartek Wielkanocnych.
-
Symbolika koszyka wielkanocnego – rozmowa kierowana.
-
Zapoznanie z tradycjami i obrzędami wielkanocnymi (święcenie palemek, malowanie pisanek, świąteczne śniadanie) na podstawie tekstu „Wielkanoc na wsi”. Nauka piosenki pt. „Pisanki”.
-
Na wielkanocnym stole.
-
Tradycje Wielkanocne w naszych domach.
-
Dzień czekolady 08-12.04.2024
-
Poznajemy właściwości czekolady – rozmowa kierowana
-
Czytanie fragm. książki Dahl. Roald „Charlie i fabryka czekolady”
-
Jak powstała czekolada film edukacyjny YT
-
Kształtowanie zdolności kulinarnych – czekoladowe ciasteczka wyszukiwanie przepisów i zachęcanie do pieczenia w domach z rodzicami.
-
Oglądanie filmy „Charlie i fabryka czekolady”- fragmenty.
-
Omówienie filmu.
2. Moje Hobby 15.04-19.04.2024
-
Rozmowa kierowana na temat określenia pojęcia hobby, pasje, hobbista, kolekcjoner Wychowankowie opowiadają o swoich zainteresowaniach.
-
Wychowankowie oglądają i wspólnie czytają wybrane teksty prezentacji, podają uzasadnienie, Rozmowa kierowana na temat określenia pojęcia hobby, pasje, hobbista, kolekcjoner
-
dzieci opowiadają o swoich hobby
-
Wychowankowie oglądają i wspólnie czytają , oglądają prezentację, podają uzasadnienie, dlaczego warto mieć w życiu hobby i pasje.
-
Rozmowa kierowana na temat „dobrych pasji” i „złych pasji” oraz ich wpływu na rozwój
-
Wychowankowie kolejno czytają rodzaje „złych pasji” i wspólnie uzasadniają ich zgubny wpływ na rozwój, samopoczucie i zdrowie
-
Długotrwałe oglądanie telewizji i oglądanie filmów dla dorosłych, długotrwałe granie w komputer i niebezpieczne gry, niechęć do uprawiania sportu, ciągłe i głośne słuchanie muzyki, nie czytanie książek i nie korzystanie z zasobów biblioteki, niechęć do nauki
-
Przypomnienie ulubionych form spędzania czasu na podstawie prezentacji zdjęć ze szkolnego życia grupy (wycieczki ekologiczne, rajdy piesze, składanie karmików i budek lęgowych, zajęcia plastyczne, branie udziału w występach i prezentacjach, czytanie książek, uprawianie i pielęgnowanie ozdobnych roślin doniczkowych, gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu etc)
3. Ziemia nasz wspólny dom 22.04-26.04.2024
-
Swobodne wypowiedzi na temat „Jak powinniśmy szanować naszą planetę” – tworzenie drzewa pomysłów
-
Rozmowa na temat zagrożeń środowiska i konieczności jego ochrony. Przyczyny zatruwania wód, powietrza i gleby (ścieki przemysłowe i ścieki z gospodarstw domowych, dym z kominów, wysypiska śmieci). Projektowanie znaków zakazu, jakie dzieci umieściłyby nad morzem, jeziorem, w górach, aby chronić je przed zanieczyszczeniem.
-
Oglądanie programów i filmów edukacyjnych związanych z ochroną środowiska.
-
Praca techniczna pt. „Cuda z natury” z wykorzystaniem surowców wtórnych.
-
Wyjaśnienie znaczenia słowa recykling (najpierw burza mózgów, potem encyklopedia) Rodzaje, symbolika i kolorystyka znaków. Kolorowanka tematyczna.
-
Próba wspólnej definicji pojęcia EKOLOGIA. Zapoznanie z elementami środowiska. Quiz „Czy Twój dom jest ekologiczny?”.
22.04.2023 Dzień Ziemi
-
Pogadanka na temat Dnia Ziemi.
-
Wykonanie plakatu „ Nasza planeta”- jak należy dbać o naszą planetę.
-
Zajęcia porządkowe (zbieranie śmieci wokół terenu szkoły).
-
Co powodują zanieczyszczenia z naszym środowiskiem? pogadanka.
4. W kwitnącym ogrodzie/ Nasze majowe święta narodowe . 24.04-28.04.2023
(29.04 – 05.05- wolne)
-
Drzewa i krzewy rosnące w Polsce oraz najciekawsze gatunki rosnące na świecie- rozmowa połączona z pokazem ilustracji.
-
Jak z kwiatka powstaje owoc- poznanie cyklu rozwoju kwiata jabłoni.
-
Pogadanka na temat obchodów świąt majowych i ich rangi. Dopasowywanie dat do nazw trzech świąt majowych. Próba odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego świętujemy?”
-
Przypomnienie wiersza pt.: „Kto Ty jesteś?” W. Bełzy i innych związanych z tematyką tygodnia.
-
Nasze symbole narodowe – godło i flaga. Wykonanie prac plastyczno – technicznych.
-
Gołąb – symbol pokoju. Odrysowanie od szablonu, wycięcie i łączenie elementów ptaka.
-
Słuchanie piosenek patriotycznych.
MAJ
Konkurs recytatorski. Współpraca z biblioteką.
(29.04-05.05.2024 wolne)
1. Majowa łąka – ekologia. 06.05-10.05.2024
-
Wspólne śpiewanie piosenki „W zieleni łąka”
-
Rozwiązywanie zagadek o tematyce wiosennej
-
Wyszukiwanie informacji: o roślinach i zwierzętach łąk w albumach i innych materiałach.
-
Słuchanie wiersza M. Buczkówny „Rano na łące”.
-
Wypowiedzi dzieci ukierunkowane pytaniami
- Co dzieje się na łące od rana?
- Jakie zwierzęta przedstawione są w wierszu?
- Co one robią? -
Zabawy ruchowe:
- naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt mieszkających na łące: -
Wspólne malowanie łąki na wielkim arkuszu papieru
2. „Kto czyta książki żyje podwójnie” 13.05-17.05.2024 Międzynarodowy Dzień Rodziny- 15.05
-
Książka dawniej i dziś – burza mózgów. Wprowadzenie elementów wiedzy o książce.
-
Od karteczki do książeczki, czyli jak powstaje książka. Wyjaśnienie pojęć: druk, autor, pisarz, ilustrator, okładka, ilustracja.
-
Głośne czytanie wierszy i bajek twórców literatury dla dzieci, m.in. J. Brzechwy, J. Tuwima, M. Konopnickej.
-
Prezentacja przez dzieci swoich ulubionych książek. Rozmowa na temat szanowania książek.
-
Dlaczego warto czytać książki? Różnice pomiędzy czytaniem książek, a oglądaniem filmu – rozsypanka wyrazowa.
-
Zakładka do książki – praca plastyczno-techniczna.
-
Prace plastyczne” Moja rodzina”.
-
Burza mózgów „ Obowiązki mamy, taty i moje w domu”.
-
Swobodne wypowiedzi uczniów na temat rodzin połączone z prezentacją przyniesionych zdjęć, pamiątek.
3. Zagrożenie w sieci / Dzień Matki 20.05-24.05.2024
-
Omówienie zagrożeń czyhających na dzieci w sieci.
-
Zasady korzystania z sieci
-
Uświadomienie uczniom siły oddziaływania Internetu na młodego człowieka.
-
Wskazanie na zagrożenia wynikające z nadmiernego serfowania w sieci.
-
Ustalenie zasad właściwego korzystania z cyberprzestrzeni.
-
Zaznajomienie ze sposobami reagowania w przypadku cyberprzemocy.
-
Pogadanka prowadzącego oraz dyskusja z uczniami na temat: W jaki sposób właściwie korzystać z Internetu?
-
Przedstawienie stron internetowych takich jak : cieciaki.pl, kidprotect.pl.
26.05 Dzień Matki
-
Mama – wyjątkowe słowo na świecie – czytanie wierszy i opowiadań poświęconych matce.
-
Przysłowia o mamie i tacie – głośne czytanie i krótkie omówienie wybranych przysłów.
-
„Kim jest dla mnie moja mama” – tworzenie tekstu odpowiadającego na pytanie.
-
Zaprojektowanie i wykonanie upominku dla mamy z okazji jej święta.
-
Portret „Oto moja mama” – praca plastyczna.
-
Zapoznanie z wierszami i piosenkami o mamie, np. „Obrazek dla mamy”, „Dla Ciebie mamo”, „A ja wolę moją mamę”, „Twoje święto dziś mamo”…
4.Dzień dziecka- wesołe obchody w świetlicy 27.05-31.05.2024
(30.05-31.05 wolne)
-
Pogadanka i próba odpowiedzi na pytania: Dlaczego obchodzimy Dzień Dziecka? Kiedy został ustanowiony?
-
Prawa i obowiązki dzieci - Konwencja Praw Dziecka – dlaczego została ustanowiona, omówienie jej wybranych punktów.
-
Słuchanie piosenek M. Jeżowskiej pt.: „Wszystkie dzieci nasze są” oraz „Kolorowe dzieci
-
Projekt plakatu z okazji Dnia Dziecka – praca w grupach.
-
”Moi koledzy z różnych stron świata” – praca plastyczna.
-
Zabawy dzieci w innych krajach – wypowiedzi uczniów na podstawie ilustracji. Pisanie listów do dzieci z innych krajów.
-
Rozwiązywanie rebusów, zabawy logiczne.
-
Plac zabaw moich marzeń- zajęcia plastyczne.
CZERWIEC
1. Podróżowanie jest fajne! 03.06-07.06.2024
-
Dlaczego warto podróżować i co nam dają podróże? – rozmowa.
-
Niezbędnik podróżnika, czyli co nam będzie potrzebne w podróży – swobodne wypowiedzi dzieci, zebranie pomysłów.
-
Wędrówka po Polsce – gdzie byliśmy, co już widzieliśmy, dokąd jeszcze warto pojechać, co jeszcze warto zobaczyć – zbieranie pomysłów „Chcę pojechać do…”.
-
„W góry czy nad morze?” – praca plastyczna.
-
„Co to za miasto, co to za miejsce?” – zagadki dotyczące naszego kraju i regionu.
-
Dokąd za granicę? – miejsca w Europie, w których warto być, które warto zobaczyć.
-
Kartki i listy z wakacji – jak je pisać.
2. Nadchodzi lato/Plany na wakacje 10.06.-14.06.2024
-
Cechy charakterystyczne lata – omówienie, burza mózgów.
-
Za co lubię/nie lubię lato?- dyskusja.
-
Jak przygotować się do podróży? Co spakować do plecaka?.
-
Wypowiedzi na temat, jak zachować się na dworcu, w pociągu. Przygotowanie notesu na ważne zapiski.
-
Rozpoznawanie znaków dla podróżnych piktogramu. Ważne telefony- rozmowa z dziećmi o sytuacjach niebezpiecznych.
-
Czytanie wierszy i utworów literackich na temat wakacji.
3. Mam rację! Lada dzień wakacje! 17.06-21.06.2024
-
Bezpieczeństwo podczas wakacji – swobodne wypowiedzi uczniów nt. „Jak bezpiecznie podróżować.
-
Apteczka turystyczna – zapoznanie dzieci z jej podstawowym wyposażeniem.
-
Telefony alarmowe – rozmowa nt. sytuacji wymagających korzystania z nich.
-
Giełda wakacyjnych pomysłów.
-
Bezpieczne i rozsądne korzystanie z kąpieli słonecznych i wodnych – rozmowa.
-
„Żegnaj szkoło na wesoło” - praca plastyczna.
-
Świetlicowe wspomnienia.
-
Zasady bezpieczeństwa na drodze – rozmowa.
UROCZYSTE ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO 2023/2024.