Miesięczne plany pracy opiekuńczo-wychowawczej

w świetlicy szkolnej w roku szkolnym 2023/2024

 

WRZESIEŃ

 

1. Witamy w szkole, witamy w świetlicy 04-08.09.2023

Rozpoczęcie roku szkolnego.

  • Zapoznanie z dziećmi i rodzicami.

  • Poznanie przez dzieci zasad obowiązujących w świetlicy. Zaznajomienie z wyposażeniem sali.

  • Regulamin bezpiecznego zachowania się w świetlicy, stołówce szkolnej, toaletach (burza mózgów).

  • Gry i zabawy integrujące grupę.

  • Poznajemy się – wzajemna prezentacja dzieci i wychowawców świetlicy; zabawy integrujące grupę.

  • Zaznajomienie najmłodszych uczniów z miejscem, jakim jest świetlica.

 

08.09 Dzień marzyciela

  • Kim jest marzyciel.

  • Dlaczego warto mieć marzenia i jak dążyć do ich realizacji.

  • Zabawa integracyjna – podziel się swoim marzeniem.

 

 

2. Wspomnienia z wakacji / Dzień kropki 11-15.09.2023

 

  • Rozmowy o wakacjach na podstawie zgromadzonych pamiątek i zdjęć.

  • Swobodne wypowiedzi dzieci o ciekawych przygodach, o miejscach, które najlepiej zapamiętały z wakacji. Wykorzystanie mapy Polski i świata do wyszukania miejsc odwiedzanych przez dzieci na wakacjach.

  • Praca plastyczna „Moje wakacyjne wspomnienia” (technika dowolna). Zabawy orientacyjno- porządkowe.

  • Tworzenie wakacyjnych rebusów, zagadek i krzyżówek– zabawa słowem.

  • Zabawy integrujące.

  • Rozpoznawanie dotykiem pamiątek z wakacji- czarodziejski worek.

 

15.09 Dzień kropki

  • Rozmowa o talentach i mocnych stronach dzieci

  • Przedstawienie filmu z historią Vashti

  • Praca plastyczna (kropka talentu, kropka wg wyobraźni)

 

 

 

 

 

 

3. Bezpieczna droga do szkoły / Nadchodzi jesień 18-22.09.2023

 

  • Pogadanka na temat bezpiecznego poruszania się po drogach, przejściach dla pieszych, chodnikach.

  • Rozmowa na temat znaków drogowych na podstawie prezentacji multimedialnej. Wykonywanie i kolorowanie znaków drogowych.

  • Czytanie opowiadań i wierszy związanych z bezpieczeństwem na drodze. Zabawy ruchowe, scenki rodzajowe związane z tematyką tygodnia.

  • Jak uniknąć wypadków drogowych? Sygnalizacja świetlna – wycinanie i kolorowanie.

  • Przypomnienie zasad przechodzenia przez jezdnię. Wysłuchanie wiersza „Zielone światło” Tadeusza Śliwiaka.

  • Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie- spacer na terenie szkoły.

  • Pierwszy dzień kalendarzowej jesieni 23.09. Wiersz Leopolda Staffa pt. „Jesień”.

 

19.09 Dzień emotikona

  • Czym są emotikony i kiedy ich używamy.

  • Praca plastyczna- rysujemy nasze ulubione emotikony.

 

 

 

 

4. Skarby jesieni/ 30.09 Dzień chłopaka 25.09-29.09.2023

 

  • Słuchanie wierszy o jesieni „Jesienne owoce” , swobodne wypowiedzi dzieci.

  • Kolorowanie obrazków o tematyce jesiennej.

  • Przedstawienie dzieciom święta Dnia chłopaka przedstawienie sensu i celów.

  • Quiz dla chłopców „Czy wiesz jak się zachować?” Savoir Vivre dla mężczyzn małych i dużych.

  • Zabawa jakiej postaci płci męskiej chciałabyś złożyć życzenia z okazji jej święta – narysować pokazać grupie żeby odgadła.

  • Praca plastyczna – moda męska – kreowanie ubrać do męskiej postaci na papierze.

  • Tego dnia chłopcy mogą wybrać tytuł bajki do czytania lub seans filmowy.

 

 

28.09 Dzień jabłka

  • Polska największym producentem jabłek w Europie.

  • Wartości odżywcze jabłka- źródło witaminy C, B1,B2, B3, B5, karotenu, likopenu, błonnika roślinnego, potasu, żelaza, cynku.

  • Praca plastyczna- wyklejanie kształtu jabłek.

 

 

 

 

 

 

 

 

PAŹDZIERNIK

Wydarzenie - Pasowanie na świetliczaka

 

 

1. Nasi czworonożni przyjaciele - 04.10 Światowy Dzień Zwierząt 02-06.10.2022

 

  • Światowa Deklaracja Praw Zwierząt. Zwierzęta, które znamy – zagadki i rebusy.

  • Zwierzaki są bezbronne, rozwijanie empatii w stosunku do zwierząt domowych na podstawie przeczytanych artykułów.

  • Uwrażliwienie dzieci na potrzeby naszych dużych i małych przyjaciół, kształtowanie wrażliwości i troski o zwierzęta,

  • Nasi ulubieńcy, zwierzęta najczęściej hodowane w domu - swobodne wypowiedzi dzieci,

  • Schroniska dla zwierząt – jak pomagamy zwierzętom.

  • „ Mam kota na punkcie … psa/kota” – rysowanie pastelami portetów zwierząt.

  • Zwierzęta egzotyczne – wyszukiwanie ciekawostek w czasopismach i atlasach.





2. Dzień edukacji Narodowej 14.10 - Święto całej szkoły 9-13.10.2023

(14.10 wolne)

  • Dzień Edukacji Narodowej, kto obchodzi to święto? Zapoznanie dzieci z pracą nauczycieli i pracowników szkoły. Wyrabianie szacunku do ich pracy.

  • Idealny nauczyciel/wychowawca, pogadanka na temat preferowanych cech nauczycieli.

  • Rola nauczycieli w poznawaniu świata.

  • Szkoła- za i przeciw czyli co myślimy o szkole.

  • Wspólne śpiewanie piosenki pt. „ Nasza Pani” i „Szkolne życzenia”.

  • Wiersz Cz. Janczarskiego pt. Słowa dla naszej pani. - rysowanie portretu swojej pani.

  • Laurka dla mojej pani – wykonanie laurki techniką dowolną. Omówienie sposobu pisania życzeń.

 

3. Bez złości mamy więcej radości 16-20.10.2023

 

  • Uczymy się żyć w przyjaźni, wyjaśnienie pojęcia przyjaciel. Układamy przepis na dobrego przyjaciela.

  • Opowiadania G. Kasdepki np. ,,Nie rób drugiemu – co Tobie niemiłe”.

  • Jak poradzić sobie z własnym gniewem? – swobodne wypowiedzi dzieci. Opanowanie agresji np. „Kartki złości” itp.

  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji – scenki dramowe.

  • Dlaczego warto być miłym? – burza mózgów. Zapoznanie z piosenką „Jak to miło miłym być”. Rozmowa na temat znaczenia takich słów jak: dzień dobry, dziękuję, proszę. Wykonanie plakatów życzliwości.

  • Pomoc koleżeńska – dyskusja o cechach dobrego kolegi/koleżanki.

  •  

20 Dzień owoców i warzyw

  • Nasze ulubione owoce i warzywa- praca plastyczna .

  • Owoce i warzywa dlaczego są tak ważne w naszej diecie.





4. Pamiętamy o tych, co odeszli 23.10-27.10.2023

 

  • Listopad miesiącem pamięci o zmarłych. Dzień Wszystkich Świętych i Dzień

Zaduszny – różnice.

  • Święto zmarłych w jesiennym krajobrazie – praca farbami.

  • Jak należy zachowywać się na cmentarzu, pogadanka .

  • Wyjaśnienie symboliki grobu Nieznanego Żołnierza, wdrażanie do pamięci

o zmarłych, odpowiedniego zachowania się na cmentarzu i w miejscach pamięci.

  • Praca techniczna: znicz.

  • Wysłuchanie opowieści pt.: "Zaduszek". Rozmowa na temat tradycji związanych

z poszanowaniem przodków.





LISTOPAD

Konkurs: Quiz świetlicowy Savoir Vivre

 

1. Jesień w sadzie, ogrodzie i lesie. 30.10-03.11.2023

(01.11 wolne)

 

  • Dary jesieni z pola, lasu, sadu i ogrodu – słuchanie piosenki „Przyszła jesień z pełnym koszem”.

  • Czytanie wiersza Anny Tomaszewskiej ”Dary jesieni” , rozmowa o treści wiersza.

  • Rodzaje grzybów, oglądanie atlasu grzybów – pogadanka. Rozpoznajemy grzyby jadalne i trujące – zgaduj-zgadula.

  • Obraz w ramce: Jesienne liście – praca plastyczna.

  • Warzywa i owoce- rozpoznajemy warzywa i owoce , zabawa dydaktyczna.

  • Zabawy rytmiczno- ruchowe. Zabawy na placu zabaw

  • Warzywa i owoce, czyli odżywiamy się zdrowo. Talerz z owocami – wydzieranka

  • z papieru kolorowego.

  • Jakie zwierzęta gromadzą zapasy na zimę? Przygotowanie zwierząt i ptaków do zimy.

















 

2. Jestem Polakiem/Polką 06-10.11.2023

(11.11 wolne)

 

  • Dlaczego obchodzimy Święto Niepodległości? – próby wyjaśnienia zawiłości historycznych. Przypomnienie znaczenia symboli narodowych: hymn, godło, flaga.

  • Wykonanie z bibuły wybranego symbolu narodowego.

  • Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem np. "POLSKA". Rozmowa na temat: Kim jest Polak? Co to znaczy "być patriotą"?

  • Marszałek Józef Piłsudski- przedstawienie sylwetki Polaka.

  • Legenda o powstaniu państwa polskiego.

  • Zabawa z różnymi elementami ruchu- doskonalimy krok marszowy i defiladowy.

  • "Ojczyzna naszym drugim domem" - burza mózgów. Odszukiwanie na mapie

poprzednich i aktualnych stolic Polski. Zaznaczenie ich na przygotowanych konturach

praca w grupach.

  • Wiersz W. Bełzy „Kto ty jesteś ”oraz „Katechizm polskiego dziecka”.

  • Echa Ojczyzny - słuchanie pieśni i melodii patriotycznych i żołnierskich.



3. Savoir Vivre – znam zasady dobrego zachowania 13.11-17.11.2023

  • Wiersz Jana Brzechwy „Kwoka”- rozmowa kierowana z dziećmi.

  • Zasady zachowania przy stole – burza mózgów – zapisywanie na arkuszu papieru.

  • Zasady zachowania w towarzystwie rodziny i znajomych (metoda – burza mózgów).

  • Czytanie cytatów mówiących o kulturze człowieka.

  • Czytanie książki Kasdepke „Savoir Vivre dla dzieci”.

  • Podsumowanie wiedzy i przygotowanie oraz zaproszenie dzieci do wzięcia udziału w quizie świetlicowym na mistrza kultury.

 

16.11 Dzień tolerancji

  • Na czym polega dzień tolerancji?

  • Wyjaśnienie pojęcia „tolerancja”.

  • Filmy o tolerancji „Urodziny Maćka” czyli krótka historia o tolerancji. Jesteśmy różni, jesteśmy równi.

 

 

4. ,,Jest taka piękna kraina, gdzie dzień się uśmiechem zaczyna…

Dzień Życzliwości i Pozdrowień (21.11.) 20 -24.11.2023



  • Czytanie bajki „Kraina Życzliwości” – dyskusja na temat wysłuchanej bajki.

  • Ordery życzliwości – prace plastyczne.

  • Spisanie Wspólnej Listy Uczuć, O tym, co jest najważniejsze na świecie-tekst Anatola Sterna, jak być życzliwym? - rozmowa.

  • Kolaż przyjaźni - kreatywna praca plastyczna, kartka dla przyjaciela – praca plastyczna.

  • Piosenka „Przyjaciel”, zabawa taneczna „Nie chcę Cię”

  • Pocztówka z życzeniami dla przyjaciela- praca plastyczna.

25.11 Dzień pluszowego misia

  • Nasze ulubione przytulanki z dzieciństwa i historie z nim związane.

  • Praca plastyczna – „Mój ulubiony miś” .

  • Nauka piosenki „ Miś pluszowy”.

 



 

5. Tradycje , obrzędy i zwyczaje Andrzejkowe. 27.11-01.12.2023

Katarzynki , Andrzejki, Barbórka- górnicze święto.



  • Barbórka - święto górnictwa, zapoznanie z legendą pt. ”Gustlikowy skarb”. Praca plastyczna: „W kopalni” (węgiel).

  • Skarby spod ziemi – rozsypanka wyrazowa. Znaczenie skarbów spod ziemi - burza mózgów.

  • Andrzejki i Katarzynki - podobieństwa i różnice. Zabawy ruchowe przy muzyce.

  • Przeglądanie prasy dla dzieci, czytanie ciekawostek związanych z Andrzejkami i Katarzynkami. Quiz ortograficzny- układanie krzyżówek.

  • Omówienie i wspólne przygotowanie akcesoriów potrzebnych do wróżb. Zabawy ruchowe „ Złap mój cień”, „Koguciki”.

  • Przygotowanie dekoracji w sali: ozdoby z bibuły, lampiony, balony.

  • „W świecie magii i czarów”- rozmowy na temat tradycji i wróżb, andrzejkowe zabawy, tańce przy muzyce.

  • Święty Andrzej Ci ukaże, co Ci los przyniesie w darze” – zabawa w przepowiadanie przyszłości.





GRUDZIEŃ



1. Kochany Panie Mikołaju 04.12- 08.12.2023

 

  • Zapoznanie z legendą o św. Mikołaju,

  • Rozmowy o tradycjach mikołajkowych, potrzebie pomocy innym ludziom, nie tylko z najbliższego otoczenia, empatii, miłości i szacunku.

  • Pisanie listów do Św. Mikołaja., rysowanie upragnionych prezentów.

  • Piosenka M. Jeżowskiej „Kochany panie Mikołaju” Praca plastyczno- techniczna „Mikołajkowy but” lub „Mikołaj”.

  • Słuchanie wiersza pt. „Wieczór Mikołajkowy”; „Anielska pomoc”. Prezent dla Mikołaja - rozmowy na temat wysłuchanych wierszy.

  • Praca plastyczna mikołajowe orgiami i inne techniki.

  • Praca plastyczna- „Co chciałbym dostać od Świętego Mikołaja”.

  • Zabawa ruchowa- taniec dla Świętego Mikołaja.







2.Czekamy na Święta - fabryka ozdób choinkowych 11-15.12.2023





  • Zachęcanie do korzystania z różnych technik plastycznych.

  • „Anielskie dekoracje” – wykonanie ozdób choinkowych z papieru.

  • Kolorowe witraże – wycinanie według szablonu, klejenie.

  • Układanie i rozwiązywanie krzyżówek oraz rebusów o tematyce Świątecznej.

  • Wykonywanie papierowych ozdób, zabawek na świąteczną świetlicową choinkę.”

  • „Zimowy pejzaż” – praca farbami lub pastelami.

  • Praca techniczna- wykonanie Mikołaja z rolek do papieru.

  • Zabawa z piosenką- Zima zła.



15.12 Dzień herbaty

  • Poznanie fascynujących historii i tradycji picia herbaty oraz jej uprawy na świecie.



 

3. Polskie Tradycje- Magia Świat Bożego Narodzenia 18-22.12.2022

(22.12 -01.01 wolne)

 

  • Zapoznanie z tradycjami dot. Świąt Bożego Narodzenia. Rozbudzanie radosnego nastroju, zachęcanie do wykonywania zimowych i świątecznych ozdób.

  • Układanie życzeń świątecznych i noworocznych.

  • Wykonanie kartki świątecznej wg własnego pomysłu - praca plastyczna. Analiza porównawcza Świąt Bożonarodzeniowych i Wielkanocnych, wypisywanie różnic.

  • Rozmowy na temat zimy – zmiany pogody, dostosowanie ubioru, zimowy pejzaż, zwyczaje świąteczne w naszych domach. Słuchanie i oglądanie baśni związanych z Bożym Narodzeniem.

  • Dekorujemy stół – wycinanie papierowych serwetek.

  • „Wigilijne menu” – układanki, zagadki, tematyczne karty pracy, pisanie na kartce życzeń skierowanych do siebie w formie dobrego uczynku, poprawy.

  • Święta Bożego Narodzenia- wykonanie gazetki tematycznej.

  • Rozwiązywanie rebusów i krzyżówek. Gry stolikowe wg upodobań dzieci.

  • Słuchanie i śpiewanie kolęd i pastorałek, zimowych piosenek.

22.12 Kalendarzowy dzień zimy.

  • omówienie symptomów zimowej pory roku

  • praca plastyczna na czarnym papierze

 

 

 

 

 

 

 

STYCZEŃ

Konkurs piosenki angielskiej w świetlicy

 

1. Witamy Nowy Rok- postanowienia noworoczne. 02-05.01.2024

(06.01 wolne)

  • Rozmowa z dziećmi na temat minionych świąt, postanowień na nowy rok kalendarzowy.

  • Swobodne wypowiedzi dzieci na temat jak witaliśmy Nowy Rok.

  • Co to jest kalendarz? – swobodne wypowiedzi. Przypomnienie i utrwalenie pór roku, miesięcy, dni tygodnia.

  • Wysłuchanie tekstu „ Dary Nowego Roku”- omówienie utworu.

  • Czytanie baśni J.Ch. Andersena ‘ O 12 miesiącach”.

  • Burza mózgów- Z czym kojarzą się Wam poszczególne pory roku.

  • Grupowe wykonanie kalendarza na nowy 2023 rok – praca plastyczna.

  • Rozwiązywanie zagadek i rebusów z hasłem „Nowy Rok”. Zapoznanie z przysłowiami związanymi z poszczególnymi miesiącami.



6.12 Trzech króli





2. Sporty zimowe 8-12.01.2024

  • Pogadanka o znanych sportach zimowych oraz popularnych sportowcach.

  • Oglądanie w czasopism i omówienie fotografii przedstawiających sporty zimowe

  • Wykonanie rysunku przedstawiającego zabawy na śniegu. Swobodne wypowiedzi dzieci o tym, jak zamierzają spędzić ferie zimowe.

  • Układanie rebusów. Gry planszowe.

  • Rozmowa z dziećmi na temat „Moje ulubione zabawy”.

  • Poznajemy rodzaje dyscyplin sportowych.

  • Wykonanie albumu lub plakatu ze sportami zimowymi.

  • Papieroplastyka origami „Dyscypliny sportowe”.



3. Dzień Babci i Dziadka 15-19.01.2024



  • Utrwalenie dat i pojęć związanych z dniem Babci i Dziadka

  • Zimowe muzykowanie dla Babci i Dziadka

  • Tworzenie życzeń oraz laurek.

  • Wspólna nauka wiersza „Żyj nam babciu”.





Bezpieczne ferie 22-26.01.2024

  • Swobodne wypowiedzi dziećmi na temat „Jak chciałbyś spędzić ferie zimowe”

  • Bezpieczne zabawy zimą – dyskusja w grupie – ustalenie zasad i miejsca bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie.

  • Pogadanka na temat bezpieczeństwa w czasie ferii. Kolorowanie scenek obrazkowych na temat zachowań niepożądanych w czasie ferii.

  • Słuchanie piosenek o tematyce zimowej; „Wirujące bałwanki„- praca plastyczna, dekoracja sali.

  • Moje zdrowie w moich rękach – przypomnienie niebezpieczeństwa zabaw w pobliżu jezdni.

  • Film edukacyjny- bezpieczne ferie.

  • Jak spędzimy ferie? – rozmowa kontrolowana. Omówienie bezpiecznych zachowań w sytuacji samodzielnego pozostania w domu. Praca plastyczna na dowolnie wybrany temat.

29.01– 11.02.2024 FERIE ZIMOWE





 

LUTY

Konkurs o Gdyni we współpracy z biblioteką szkolną

 

  1. Poznajemy Gdynię/14 Walentynki 12-16.02.2024

 

  • Utrwalanie wiadomości o Gdyni.

  • Praca plastyczna „Gdynia moich marzeń”.

  • Rozwijanie umiejętności opowiadania o swoim regionie.

  • Czytanie wierszy, opowiadań związanych z Gdynią.

  • Filmy edukacyjne Gdynia kiedyś – Gdynia dziś.

  • Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Kapitan” wg instrukcji nauczyciela.

  •  



  1. Kraje wiecznego śniegu i lodu 19-23.02.2024

  • Eskimosi – charakterystyczne cechy stroju.

  • Życie na biegunie – wyklejanie plasteliną.

  • Przegląd dziecięcych książek tematycznych (Nela podróżniczka)

  • Poszukiwanie informacji o zwierzętach polarnych

  • Budzenie zainteresowań przyrodą i ludźmi na dalekiej północy.



 



3 . W zdrowym ciele zdrowy duch 26.02-01.03.2024



  • Rozmowa na temat znaczenia zdrowia i czynników warunkujących prawidłowy rozwój. Zwrócenie uwagi na właściwe odżywianie się, higienę osobistą oraz uprawianie sportu.

  • Rozwiązywanie zagadek o tematyce zdrowotnej.

  • Recepta na ciszę - wypisanie przyczyn hałasu w świetlicy, tworzenie recepty na ciszę podczas pobytu w świetlicy

  • Praca plastyczna pt.: „W zdrowym ciele zdrowy duch” – interpretacja powiedzenia,

  • Zorganizowanie spotkania z pielęgniarką szkolną/lekarzem/dietetykiem nt. Jaki wpływ ma zdrowe odżywianie, higiena osobista i uprawianie sportu na kondycję.

  • Jaki to sport? – rozwiązywanie rebusów

 

MARZEC

KONKURS Fotograficzny „Zwierzęta” – Dorota Mówińska

 

1. Święto kobiet małych i dużych 04.03-08.03.2024



  • Poznanie wierszy tematycznych D. Gellnerowej „W święto kobiet”, J. Kerna „Wiersz na dzień kobiet”. Rozmowa na temat: „Dlaczego obchodzimy to święto?”

  • Zawody wykonywane przez kobiety – rozmowa kierowana.

  • Projektowanie i wykonanie barwnej kompozycji z okazji święta kobiet.

  • Sylwetki sławnych kobiet – dopasowanie nazwisk do imion. Kto jest dżentelmenem a kto damą – zasady dobrego zachowania względem kobiet. Przeglądanie czasopism dziecięcych – rozwiązywanie zagadek i rebusów.

  • Słuchanie piosenek M. Jeżowskiej „Marzenia się spełniają”. Wykonanie rysunku związanego z tematem piosenki.

  • Co możemy zrobić dla kobiet w dniu ich święta?- swobodne wypowiedzi dzieci.

  • Kto jest damą, a kto dżentelmenem- zasady dobrego zachowania względem kobiet.

 

2. Projektowanie przyszłości, droga do sukcesu 11-15.03.2024

 

  • Poszukiwanie potencjału dzieci

  • Zagadki i rebusy dla dzieci dotyczące zawodów

  • Testy i pytania dla dzieci : Co robię najlepiej? Co mogę poprawić? Jakie są moje marzenia?

  • Kwestionariusz temperamentu – zabawa dla dzieci.

  • Ewaluacja zajęć – informacja zwrotna – paleta barw za pomocy której uczestnicy ustosunkowują się do przeprowadzonych zajęć.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu zajęć mówiąc, że : „każdy uczeń powinien wiedzieć co go interesuje, wiedzieć jak spędza i lubi wolny czas, czego chętnie się uczy, aby móc zaplanować swoją przyszłość

  • Zabawa „Jak najlepiej poznać samego siebie”- ćwiczenia dla dzieci.

  • Dzieci nazywają własne umiejętności, mocne i słabe strony – arkusz.

 

14.03. Dzień Motyla



  • Omówienie z dziećmi kształtu oraz kolorów i wyglądu motyla.

  • Praca plastyczna - „ Latający motyl”- technika dowolna .

 

3. Przygotowanie do wiosny 18.03-22.03. 2024



  • W marcu jak w garncu – luźne wypowiedzi dzieci – cechy charakterystyczne marcowej pogody, jej zmienność – praca w grupach.

  • „Wiosenny bukiet , wiosenna łąka , wiosenny pejzaż”- praca plastyczna

  • „Wiosenne kwiaty” prace przestrzenne z kolorowej bibuły. Kolorowe motyle , biedronki, ptaki- technika mieszana

  • Marcowy garnek pogody – wyszukiwanie przysłów o wiośnie

  • „ Wiosna” – wysłuchanie fragmentu , „ Czterech pór roku Vivaldiego



21.03.2023 Dzień wagarowicza

  • Wytłumaczenie dzieciom na czym polega dzień wagarowicza.

  • Tradycja związane z tym dniem.



22.03.2023 Światowy dzień wody

  • Pogadanka na temat Światowego dnia wody , skąd czerpiemy wodę , dlaczego potrzebna nam jest woda do życia.







4. Międzynarodowy dzień teatru 27.03/Poznajemy różne zawody. 25.03-29.03.2023



  • Omówienie pracy aktora , jak wygląda na czym polega.

  • Wykonanie z dziećmi pisemnej roli aktorów.

  • Słuchanie wiersza czytanego przez nauczyciela E. Skarżyńskiej „ Teatr”.

  • Praca plastyczna wykonanie „ Kukiełek teatralnych „ według własnych upodobań dzieci.

  • Wykonanie scenek teatralnych przez dzieci z pomocą nauczyciela.

  • Wykonanie książki przedstawiającej różne zawody- praca plastyczna.

  • Kim będe, gdy dorosnę i dlaczego- rozmowa kierowana, luźne wypowiedzi dzieci.

24.03.2024 Niedziela Palmowa

  • Pogadanka związana z tradycją Świąt Wielkanocnych -” Niedziela Palmowa”

  • Praca plastyczno- techniczna, wykonanie wg własnych upodobań Palmy Wielkanocnej







 

KWIECIEŃ

 

Konkurs czytelniczy „Czytanie na dywanie”. Współpraca z biblioteką szkolną.

Konkurs plastyczny - „Wiosna”



1. Wielkanoc w naszych domach 01.04-05.04. 2024

(01.04 wolne)



 

1.04.2023 Prima Aprilis

  • Pogadanka na temat dnia żartów i psikusów jakim jest Prima Aprilis

  • Wymyślanie żartów dla koleżanek oraz kolegów z klasy



  • Dzielenie się swoimi przeżyciami związanymi z okresem Świąt Wielkanocnych, zwrócenie uwagi na zwyczaje i tradycje w rodzinach – wypowiedzi dzieci.

  • Rozmowy na temat obyczajowości Świąt Wielkanocnych w Polsce i w innych krajach.

  • Rozmowa na temat wysyłania tradycyjnych kartek świątecznych. Wykonywanie przez dzieci Kartek Wielkanocnych.

  • Symbolika koszyka wielkanocnego – rozmowa kierowana.

  • Zapoznanie z tradycjami i obrzędami wielkanocnymi (święcenie palemek, malowanie pisanek, świąteczne śniadanie) na podstawie tekstu „Wielkanoc na wsi”. Nauka piosenki pt. „Pisanki”.

  • Na wielkanocnym stole.

  • Tradycje Wielkanocne w naszych domach.





  1. Dzień czekolady 08-12.04.2024

  • Poznajemy właściwości czekolady – rozmowa kierowana

  • Czytanie fragm. książki Dahl. Roald „Charlie i fabryka czekolady”

  • Jak powstała czekolada film edukacyjny YT

  • Kształtowanie zdolności kulinarnych – czekoladowe ciasteczka wyszukiwanie przepisów i zachęcanie do pieczenia w domach z rodzicami.

  • Oglądanie filmy „Charlie i fabryka czekolady”- fragmenty.

  • Omówienie filmu.











2. Moje Hobby 15.04-19.04.2024



  • Rozmowa kierowana na temat określenia pojęcia hobby, pasje, hobbista, kolekcjoner Wychowankowie opowiadają o swoich zainteresowaniach.

  • Wychowankowie oglądają i wspólnie czytają wybrane teksty prezentacji, podają uzasadnienie, Rozmowa kierowana na temat określenia pojęcia hobby, pasje, hobbista, kolekcjoner

  • dzieci opowiadają o swoich hobby

  • Wychowankowie oglądają i wspólnie czytają , oglądają prezentację, podają uzasadnienie, dlaczego warto mieć w życiu hobby i pasje.

  • Rozmowa kierowana na temat „dobrych pasji” i „złych pasji” oraz ich wpływu na rozwój

  • Wychowankowie kolejno czytają rodzaje „złych pasji” i wspólnie uzasadniają ich zgubny wpływ na rozwój, samopoczucie i zdrowie

  • Długotrwałe oglądanie telewizji i oglądanie filmów dla dorosłych, długotrwałe granie w komputer i niebezpieczne gry, niechęć do uprawiania sportu, ciągłe i głośne słuchanie muzyki, nie czytanie książek i nie korzystanie z zasobów biblioteki, niechęć do nauki

  • Przypomnienie ulubionych form spędzania czasu na podstawie prezentacji zdjęć ze szkolnego życia grupy (wycieczki ekologiczne, rajdy piesze, składanie karmików i budek lęgowych, zajęcia plastyczne, branie udziału w występach i prezentacjach, czytanie książek, uprawianie i pielęgnowanie ozdobnych roślin doniczkowych, gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu etc)





3. Ziemia nasz wspólny dom 22.04-26.04.2024



  • Swobodne wypowiedzi na temat „Jak powinniśmy szanować naszą planetę” – tworzenie drzewa pomysłów

  • Rozmowa na temat zagrożeń środowiska i konieczności jego ochrony. Przyczyny zatruwania wód, powietrza i gleby (ścieki przemysłowe i ścieki z gospodarstw domowych, dym z kominów, wysypiska śmieci). Projektowanie znaków zakazu, jakie dzieci umieściłyby nad morzem, jeziorem, w górach, aby chronić je przed zanieczyszczeniem.

  • Oglądanie programów i filmów edukacyjnych związanych z ochroną środowiska.

  • Praca techniczna pt. „Cuda z natury” z wykorzystaniem surowców wtórnych.

  • Wyjaśnienie znaczenia słowa recykling (najpierw burza mózgów, potem encyklopedia) Rodzaje, symbolika i kolorystyka znaków. Kolorowanka tematyczna.

  • Próba wspólnej definicji pojęcia EKOLOGIA. Zapoznanie z elementami środowiska. Quiz „Czy Twój dom jest ekologiczny?”.

22.04.2023 Dzień Ziemi

  • Pogadanka na temat Dnia Ziemi.

  • Wykonanie plakatu „ Nasza planeta”- jak należy dbać o naszą planetę.

  • Zajęcia porządkowe (zbieranie śmieci wokół terenu szkoły).

  • Co powodują zanieczyszczenia z naszym środowiskiem? pogadanka.

 

4. W kwitnącym ogrodzie/ Nasze majowe święta narodowe . 24.04-28.04.2023

(29.04 – 05.05- wolne)

  • Drzewa i krzewy rosnące w Polsce oraz najciekawsze gatunki rosnące na świecie- rozmowa połączona z pokazem ilustracji.

  • Jak z kwiatka powstaje owoc- poznanie cyklu rozwoju kwiata jabłoni.

  • Pogadanka na temat obchodów świąt majowych i ich rangi. Dopasowywanie dat do nazw trzech świąt majowych. Próba odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego świętujemy?”

  • Przypomnienie wiersza pt.: „Kto Ty jesteś?” W. Bełzy i innych związanych z tematyką tygodnia.

  • Nasze symbole narodowe – godło i flaga. Wykonanie prac plastyczno – technicznych.

  • Gołąb – symbol pokoju. Odrysowanie od szablonu, wycięcie i łączenie elementów ptaka.

  • Słuchanie piosenek patriotycznych.

 

 

 

MAJ

Konkurs recytatorski. Współpraca z biblioteką.

(29.04-05.05.2024 wolne)

 

1. Majowa łąka – ekologia. 06.05-10.05.2024

  • Wspólne śpiewanie piosenki „W zieleni łąka”

  • Rozwiązywanie zagadek o tematyce wiosennej

  • Wyszukiwanie informacji: o roślinach i zwierzętach łąk w albumach i innych materiałach.

  • Słuchanie wiersza M. Buczkówny „Rano na łące”.

  • Wypowiedzi dzieci ukierunkowane pytaniami
    - Co dzieje się na łące od rana?
    - Jakie zwierzęta przedstawione są w wierszu?
    - Co one robią?

  • Zabawy ruchowe:
    - naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt mieszkających na łące:

  • Wspólne malowanie łąki na wielkim arkuszu papieru

2. „Kto czyta książki żyje podwójnie” 13.05-17.05.2024 Międzynarodowy Dzień Rodziny- 15.05



  • Książka dawniej i dziś – burza mózgów. Wprowadzenie elementów wiedzy o książce.

  • Od karteczki do książeczki, czyli jak powstaje książka. Wyjaśnienie pojęć: druk, autor, pisarz, ilustrator, okładka, ilustracja.

  • Głośne czytanie wierszy i bajek twórców literatury dla dzieci, m.in. J. Brzechwy, J. Tuwima, M. Konopnickej.

  • Prezentacja przez dzieci swoich ulubionych książek. Rozmowa na temat szanowania książek.

  • Dlaczego warto czytać książki? Różnice pomiędzy czytaniem książek, a oglądaniem filmu – rozsypanka wyrazowa.

  • Zakładka do książki – praca plastyczno-techniczna.

  • Prace plastyczne” Moja rodzina”.

  • Burza mózgów „ Obowiązki mamy, taty i moje w domu”.

  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat rodzin połączone z prezentacją przyniesionych zdjęć, pamiątek.





3. Zagrożenie w sieci / Dzień Matki 20.05-24.05.2024



  • Omówienie zagrożeń czyhających na dzieci w sieci.

  • Zasady korzystania z sieci

  • Uświadomienie uczniom siły oddziaływania Internetu na młodego człowieka.

  • Wskazanie na zagrożenia wynikające z nadmiernego serfowania w sieci.

  • Ustalenie zasad właściwego korzystania z cyberprzestrzeni.

  • Zaznajomienie ze sposobami reagowania w przypadku cyberprzemocy.

  • Pogadanka prowadzącego oraz dyskusja z uczniami na temat: W jaki sposób właściwie korzystać z Internetu?

  • Przedstawienie stron internetowych takich jak : cieciaki.pl, kidprotect.pl.

 

26.05 Dzień Matki

  • Mama – wyjątkowe słowo na świecie – czytanie wierszy i opowiadań poświęconych matce.

  • Przysłowia o mamie i tacie – głośne czytanie i krótkie omówienie wybranych przysłów.

  • „Kim jest dla mnie moja mama” – tworzenie tekstu odpowiadającego na pytanie.

  • Zaprojektowanie i wykonanie upominku dla mamy z okazji jej święta.

  • Portret „Oto moja mama” – praca plastyczna.

  • Zapoznanie z wierszami i piosenkami o mamie, np. „Obrazek dla mamy”, „Dla Ciebie mamo”, „A ja wolę moją mamę”, „Twoje święto dziś mamo”…

 

 

 

4.Dzień dziecka- wesołe obchody w świetlicy 27.05-31.05.2024

(30.05-31.05 wolne)



  • Pogadanka i próba odpowiedzi na pytania: Dlaczego obchodzimy Dzień Dziecka? Kiedy został ustanowiony?

  • Prawa i obowiązki dzieci - Konwencja Praw Dziecka – dlaczego została ustanowiona, omówienie jej wybranych punktów.

  • Słuchanie piosenek M. Jeżowskiej pt.: „Wszystkie dzieci nasze są” oraz „Kolorowe dzieci

  • Projekt plakatu z okazji Dnia Dziecka – praca w grupach.

  • ”Moi koledzy z różnych stron świata” – praca plastyczna.

  • Zabawy dzieci w innych krajach – wypowiedzi uczniów na podstawie ilustracji. Pisanie listów do dzieci z innych krajów.

  • Rozwiązywanie rebusów, zabawy logiczne.

  • Plac zabaw moich marzeń- zajęcia plastyczne.

 

 

CZERWIEC

 



1. Podróżowanie jest fajne! 03.06-07.06.2024



  • Dlaczego warto podróżować i co nam dają podróże? – rozmowa.

  • Niezbędnik podróżnika, czyli co nam będzie potrzebne w podróży – swobodne wypowiedzi dzieci, zebranie pomysłów.

  • Wędrówka po Polsce – gdzie byliśmy, co już widzieliśmy, dokąd jeszcze warto pojechać, co jeszcze warto zobaczyć – zbieranie pomysłów „Chcę pojechać do…”.

  • „W góry czy nad morze?” – praca plastyczna.

  • „Co to za miasto, co to za miejsce?” – zagadki dotyczące naszego kraju i regionu.

  • Dokąd za granicę? – miejsca w Europie, w których warto być, które warto zobaczyć.

  • Kartki i listy z wakacji – jak je pisać.



2. Nadchodzi lato/Plany na wakacje 10.06.-14.06.2024



  • Cechy charakterystyczne lata – omówienie, burza mózgów.

  • Za co lubię/nie lubię lato?- dyskusja.

  • Jak przygotować się do podróży? Co spakować do plecaka?.

  • Wypowiedzi na temat, jak zachować się na dworcu, w pociągu. Przygotowanie notesu na ważne zapiski.

  • Rozpoznawanie znaków dla podróżnych piktogramu. Ważne telefony- rozmowa z dziećmi o sytuacjach niebezpiecznych.

  • Czytanie wierszy i utworów literackich na temat wakacji.

3. Mam rację! Lada dzień wakacje! 17.06-21.06.2024

 

  • Bezpieczeństwo podczas wakacji – swobodne wypowiedzi uczniów nt. „Jak bezpiecznie podróżować.

  • Apteczka turystyczna – zapoznanie dzieci z jej podstawowym wyposażeniem.

  • Telefony alarmowe – rozmowa nt. sytuacji wymagających korzystania z nich.

  • Giełda wakacyjnych pomysłów.

  • Bezpieczne i rozsądne korzystanie z kąpieli słonecznych i wodnych – rozmowa.

  • „Żegnaj szkoło na wesoło” - praca plastyczna.

  • Świetlicowe wspomnienia.

  • Zasady bezpieczeństwa na drodze – rozmowa.



UROCZYSTE ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO 2023/2024.