Tutaj powinien być opis

"Kamienie na szaniec" na plakacie - lekcja języka polskiego w klasie VIII E

Praca z plakatem może przysporzyć wiele radości uczniom, ale nauczycielowi daje duże możliwości zrealizowania kluczowych celów edukacyjnych.

W klasie VIII E za pomocą pracy z plakatami udało się omówić lekturę "Kamienie na szaniec". Literatura wojenna bywa czasem trudna w lekturze i odbiorze. Dlatego należy znaleźć atrakcyjne formy pracy nad tekstem literackim, by jednocześnie zaangażować ucznia, ale także sprawić, by zostały wykształcone konkretne umiejętności przy okazji omawiania.

        Cykl lekcji zaplanowany był tak, by każde zagadnienie oddane było za pomocą plakatu. Uczniowie klasy VIII e mieli za zadanie przystąpić do lektury i na jej bazie stworzyć plakaty, oddające ducha okupowanej Warszawy. Wymagało to umiejętności czytania kontekstowego oraz wyszukiwania informacji w tekście, z wykorzystaniem  sugestywnych opisów realiów.

Kolejny krok to charakterystyka bohaterów, grupy uczniów gromadziły informacje o Alku, Zośce i Rudym, a następnie wg podanych zagadnień tworzyły mapy mentalne w formie plakatu.

       Akcje dywersyjne i sabotażowe także znalazły swoje rysunkowe realizacje. Tu uczniowie musieli jednak rysunki odpowiednio pogrupować.

Tworząc prace, uczniowie nie tylko musieli odwoływać się do tekstu, dokonywać selekcji informacji i zastanowić się, jak oddać ważne treści w formie graficznej. Uczyli się także współpracy, delegowania zadań, zarządzania czasem. Wiedza historyczna, która posiadali także pomagała im we właściwej chronologii zdarzeń i porządkowaniu faktów.

      Ewaluacja zajęć pokazała, że informacje zdobyte w trakcie omawiania lektury (które wychodziły od uczniów), poprzez dobór form pracy, zostaną z uczniami na znacznie dłużej aniżeli tylko do egzaminu.